Saturday 13 June 2020

{الفكر القومي العربي} تنبح الكلاب

Samir Esam

تنبح الكلاب و سيظل
#ناصر_زعيم_لا_يموت
في الفترة اللي فاتت حصل موقفين ,
أول موقف كان في حوار مع وزير الموارد المائية عن سد النهضة , وسأله عمرو أديب , طب لو حصل ملء من إثيوبيا من جانب واحد غصب عننا هيحصل ايه , قاله الوزير عندنا بحيرة ناصر , اللي فيها مياه تؤمن احتياجات مصر المائية 4 سنين , و إن البحيرة دي مع السد العالي حموا مصر من الجفاف اللي ضرب الحبشة من سنة 79 إلى 87!

الموقف التاني كان من كام يوم , لما الدكتور جمال شيحة قال إن مصر تمتلك بنية تحتية من المستشفيات و المراكز الصحية , و إن كل مركز في مصر فيه مستشفى صدر و مستشفى حميات , و ده من أيام الرئيس جمال عبد الناصر!

ده طبعا غير جيش الشركات و المؤسسات اللي بتتباع من 20 سنة و لسه مخلصش!

فصعب عليا اوي نكون عايشين في خير الراجل من وقتها لحد النهاردة , و الاقي الأخ نجيب ساويرس عامل حفلة عليه في تويتر!!

أنا بس عايز اقول للأخ ساويرس , إن الرئيس جمال عبد الناصر مش مجرد رئيس , و دي الحاجة اللي البعض مش قادر يفهمها , ناصر نظرية سياسية كاملة آمنت بها شعوب عربية و افريقية و آسيوية و أوروبية , كانت بتبص لمصر على إنها قوى عظمى!

نظرية خلت دولة زي كوريا الجنوبية في بدايتها تقول احنا مش هنخترع , احنا هنشوف جمال عبد الناصر عمل ايه و هنعمل زيه بالضبط , ناصر اللي كتير من دول حوض النيل حفظت له الجميل و رفضت توقع على اتفاقية عنتيبي احتراما ليه ,

الزعيم اللي صورته متعلقة في قصر رئاسي خارج الحدود , و له تمثال أو شارع بإسمه في كل بلد عربي و افريقي , و ده يا باشمهندس نجيب بيسموه بلغة اليوم قوة ناعمة , و حضرتك عارف طبعا الدول بتدفع قد ايه في قوتها الناعمة!

سيبك من كل ده , و قول إن ناصر كان راجل , كان دكر , و النكسة اللي بتعيطوا عليها دي , الناس طلعت بعد منها تهتف لعبد الناصر , و ترفض تنحيه عن الحكم!

عارف ليه؟!
لأنه عاش للغلابة و اشتغل علشان الغلابة , شاف الشعب عايز ايه و محتاج ايه و عمله , كان بيفكر في الغلابة مش في عياله و لا في بيته , و لا ساب لأسرته غير السيرة فقط , مخدش حاجة في جيبه يعني!!

عبد الناصر اللي حقق في 15 سنة أحلام ملايين , كانت أغلبها وقتها معجزات مش أحلام , التعليم المجاني , العلاج المجاني , الحياة الكريمة , الثقافة و الحضارة و الفن و العلوم و الابداع , و كل دول مشكلتهم إن الناس بتعاملهم زي الصحة , مش هيحسوا بقيمتها إلا لما تروح!

عارف يا باشمهندس نجيب , عبد الناصر لما كان عنده 34 سنة كان ضابط صغير في الجيش , و رغم كده قدر يغير نظام حكم كامل , واجه 3 دول في حرب قوية و عنيفة منهم دولتين يعتبروا قوى عظمى وقتها , واجههم علشان يأمم قناة السويس و يقدر يبنى السد العالي بإيرادها , و قدر!
ممكن حضرتك تقولنا و أنت عندك 34 سنة عملت ايه بالضبط؟!!

بلاش , حضرتك قبل موينيل اللي خدتها في علامة استفهام كبيرة , كانت ايه حيثيات سيادتك في البلد؟! , اخترعت ايه يعني؟ , طورت ايه مثلا , أي حاجة!!

عبد الناصر في سن 34 سنة تحمل مسئولية 15 مليون بني آدم , حضرتك في أزمة كورونا صرخت و قولت مش هتقدر تتحمل مسئولية 30 ولا 40 ألف موظف عندك!!

عبد الناصر في سن 34 سنة تقدم و تحمل مسئولية منصب رئيس الوزراء , ثم رئيس الجمهورية , حضرتك على ما أتذكر في حكومة الببلاوي اتطلب منك تتحمل مسئولية منصب محافظ القاهرة , طالما عندك رؤية و برنس كده و فاهم سياسية ,

بس للأسف جبت ورا و قلبت الموضوع هيخيخيخو , و قولت إنك بتاع هلس ماتنفعش في المناصب دي!

عبد الناصر لما نيلسون مانديلا اتسجن و سمع إنه أمم قناة السويس قال إن الأمل رجع له تاني في سجنه , أما حضرتك لما بتتكلم بنفقد الأمل في العيشة و اللي عايشينها!

عبد الناصر اتاخدت منه سيناء بتواطؤ دولي و خيانة اقليمية و دولية ضخمة لأنه كان خلاص , بدأ يشكل خطر على كل قوى الاستعمار ,

و رغم كده الناس تاني يوم قالت له مش هتمشي ,

أما حضرتك أسست حزب المصريين الأحرار , وصرفت عليه نص مليار جنيه , و في الآخر اتاخد منك يا بورم!

بس الفارق إن الناس في المصريين الأحرار كسرت وراك قلل كتييير , و قالت ياللا في ستين ****!

يعني بتتكلم على راجل واجه قوى استعمارية , و إنت اساسا فشلت في مواجهة أمين شرطة!

عبد الناصر اللي وزع الرقعة الزراعية كان بيفشخ أي حد يقرب منها , بالعكس , الفلاحين كانوا شايلين الأرض في عينيهم , معرفناش التبوير و البناء على الزراعة ده إلا في الأيام السودة اللي شوفنا حضرتك فيها!

عبد الناصر عذب المعتقلين في المعتقلات علشان مايقتلوش في اخواتنا ضباط و جنود الجيش و الشرطة , و زي ما حضرتك شايف ادينا بنعيش نتائج حرية الاشكال دي لمدة سنتين بس!!

بس بصراحة , الاشكال اللي انت بتتكلم عنها دي جدعان , و لبسوك زي الشاطر قضية الضرائب المتأخرة , و معرفتش تفلت منها و دفعت الـ 6 مليار اللي عليك زي الباشا!

الخلاصة في الموضوع ده حاجتين ,
أول حاجة , اللي مش عارف إن عبد الناصر هو أبو الدولة المصرية الحالية يسكت!

إحنا بندفع ثمن سياسات داخلية سيئة جدا في عهدي الرئيسين السادات و مبارك , سياسات أدت لوعي زائف و تغييب شعبي و اغراق الشعب في المفاسد , كدابين الزفة اللي كانوا حواليهم للأسف اقنعوهم بتبني شتم عبد الناصر و اهانته , و كان في ما يشبه الضوء الأخضر لكل الكلام ده , و أنا آسف إني أقول إن كدابين الزفة دول كانوا شغالين مع الرئيس ناصر! , و ليهم امتداد حالي شغال في عهد الرئيس السيسي!

ثاني حاجة , احنا محتاجين لقانون يجرم الاساءة لعبد الناصر , ناصر زيه زي نابليون بونابرت في فرنسا , و زي اتاتورك في تركيا , و زي ستالين و لينين في روسيا , و لا يستحق الاساءة المتكررة اللي بتحصل بسبب و بدون سبب دي!

و عايز اقول لكل اللي بيشتموا , ناصر خيره عليكم و على أهاليكم , ابقوا ادفعوا ثمن اللي عمله الأول و بعدين اشتموا فيه , مايبقاش من راسك لرجليك خير من الراجل و تشتم فيه كده!

و علشان ترتاحوا , ناصر مش رئيس عادي , ناصر مش هيموت , هيفضل عايش كده و قالقكم في حياتكم و حارمكم من المنام , ناصر مش بس شركات و مؤسسات و مباني و مشروعات قومية , ناصر شعب و دولة , طول ما الشعب ده و الدولة دي موجودين , هيفضل جمال عبد الناصر هو هرم الرابع ..


No comments:

Post a Comment