Monday 9 September 2019

{الفكر القومي العربي} #الديمقراطية_في_عهد_ناصر

#الديمقراطية_في_عهد_ناصر .. ردا على خدامين خازوق والصهاينة و خونة كامب كلب ديفيد واخوان الشياطين والجهلة....

Essam Aldusoki

#الديمقراطية_في_عهد_الزعيم_ناصر
بلسان الزعيم الراحل جمال عبد الناصر ...منقول من الندوة الشهيرة مع الاستاذ خالد محمد خالد ....
#معنى_الديمقراطية_ورأى_الزعيم_ناصر_في_الديمقراطية
#كلام_من_ذهب

الرئيس ناصر :
بالنسبة للديمقراطية وأنا قلت فى أول المناقشة ان احنا بنحب نفتح موضوع الديمقراطية، هل المقصود بالديمقراطية الديمقراطية الغربية..؟
هل المفروض بالديمقراطية الديمقراطية المجردة..؟
وهل المفروض بالديمقراطية ان احنا نعمل أحزاب..؟

وأظن أنا وضعت هذه الأسئلة.. وضعتها لحضراتكم وقلت فى كلامى ان أنا فى يوم من الأيام فكرت فى إقامة حزبين؛ حزب يحكم، وحزب يعارض، ولو أنا عايز أعمل النهارده ممكن أعمل حزبين بدل اتحاد قومى؛ حزب يحكم وحزب يعارض.
بس فى أى إطار...؟
فى أى نظام اجتماعى..؟
أنا باعتبر ان احنا فى ثورة.. ثورة اجتماعية،
علشان الديمقراطية الغربية تتوجد ونعمل أحزابا وجد نظام الإقطاع، ماكانش فيه أحزاب ولا ديموقراطية بمعناها الغربى، ثم وجدت الرأسمالية، ثم بعد هذا اتجهوا إلى الأحزاب والديمقراطية، برضه بمعناها الغربى.

لمصلحة مين هذه الأحزاب..؟
هذه الأحزاب وهذه الديمقراطية، الدولة لمين فى الدول الغربية..؟
الدولة لمين فى الدول الرأسمالية..؟

الدولة لرأس المال، الدولة اللى بيسموها دولة ديمقراطية - سواء تبادلها هذا الحزب أو ذاك - فهى عبارة عن ديكتاتورية رأس المال.

هل عايزين نعمل اشتراكية زى بتاعت (جى موليه) ونقول ان احنا زى الديمقراطيين الاشتراكيين ونبقى أصلاً فى ديل الاستعمار أو ديل للاستعمار وديل للرجعية..؟

أبداً مش دى الاشتراكية اللى احنا عايزنها.
أنا مش عايز أبداً يعنى تختلط الأمور فى عقولنا أو فى تصورنا بالنسبة للديمقراطية، ديمقراطية كل الديمقراطية لهذا الشعب حتى يثبت دعائم ثورته الاجتماعية، وقلت دا بمعنى الكلمة..
وقلت دا بالتفصيل فى كلمتى، هل أقول النهارده أنا عايز ديمقراطية وأعمل 3 أحزاب وزى ما قلت، الأحزاب الرجعية مش كانت بتاخد نفوذها من الإنجليز،

#الأردن ما هى فيها برلمان وفيها ديمقراطية، تعجبنا الديمقراطية اللى فى الأردن...؟
فيه برلمان وفيه دستور وفيه ديمقراطية وفيه أحزاب، هل هو الشكل...؟
هل هو المنظر...؟
كان عندنا برلمان، كان عندنا دستور، وكان عندنا أحزاب.

وصلنا فين سنة 52..؟
ازاى البلد كانت بتتحكم..؟
ولصالح مين..؟
كان فيه طبقات واللا ماكانش فيه طبقات؟
كان فيه طبقات،
كان فيه إقطاع واللا ماكانش فيه إقطاع؟
فيه إقطاع وفيه استغلال وفيه مستغلين،
كان فيه #الياس_اندراوس واللا ماكانش فيه الياس اندراوس؟

كان فيه وزارة بتسقط بخمسين ألف جنيه و #عبود سقط وزارة، وكلنا نعرف هذا الكلام فى عهد الديمقراطية وتحت القبة اللى احنا قاعدين فيها النهارده دى وفى عهد الدستور،
هو دا المطلوب، منظر..؟

أنا يعنى باعتبر ان احنا إذا اتجهنا للمنظر بنفرط فى حق بلدنا وفى.. بالنسبة لى أنا يمكن بيكون أسهل حاجة، باقعد برضه، حافضل برضه رئيس جمهورية، إذا كان العملية رياسة جمهورية حافضل رئيس جمهورية، لكن بابقى سبت البلد بدون ثورة اجتماعية....

فيه حد هنا أشار فى أول يوم إلى الثورة التركية، أنا قرأت ثورة #مصطفى_كمال بالتفصيل، يوم ما مات مصطفى كمال ضاعت الثورة التركية، مين قال كده..؟
ما اعرفش الشرباصى أو الغزالى؟ (السادات يرد: الغزالى) ليه..؟
هى فعلاً كانت ثورة سياسية حارب فيها الإنجليز، حارب فيها الاحتلال وحرر تركيا ونجح وكان حكمه قوى، بعدين جا عمل حزبين اللى هم اتوجدوا بعد ما مات، جا فى يوم قال:
نعمل تجربة الحزبين ونقول ديمقراطية ونتخلص من الانتقادات وجاب عصمت حطه فى حزب،
وواحد تانى حطه فى حزب تانى ومشيت التجربة،
وبعدين بص لقى البلد فيها انقسام، بعدين رجع تانى لحزب الشعب وعمل حزب واحد، بس حزب واحد، ولكنه لم يحول ثورته السياسية إلى ثورة اجتماعية، يوم ما مات ضاعت تركيا، فيها إقطاع وفيها سيطرة وفيها تحكم....

احنا السبيل الوحيد للأمان لنا ثورتنا الاجتماعية وإذابة الفوارق بين الطبقات ...

واللا النهارده على أساس الديمقراطية الغربية باعمل حزب للرجعيين وللرأسماليين وباعمل حزب للشيوعيين، أو مش أنا اللى حاعمل..؟

الرجعيين على طول حيلموا بعض ويعملوا حزب زى مالموا بعض وعاملين قايمة النهارده فى سوريا، الشيوعيين مالحقوش القطر ما اتعملتش لهم قايمة فى سوريا، لكن لو كانوا وصلوا قبل ما يقوم القطر كانوا قدروا يعملوا قايمة، بتطلع حزب للرجعيين..

حزب للشيوعيين، والشعب بيضيع فى الوسط يا يشتغل ذيول للرجعية ويمشى، يا يمشى مع الشيوعيين، رأيى فى الشيوعيين قلته النهارده وقلته قبل النهارده: طالما أى واحد بياخد تعليمات من الخارج - فى رأيى أنا - باعتبره غير أمين على بلده، وبكل أسف أنا متأكد انهم بياخدوا تعليمات من الخارج.

والرجعيون مصالحهم مع مصالح الاستعمار، ضعنا احنا الشعب.

فعلشان بنقول أو نقلد الغرب ونقول الديمقراطية، هل نسيب الشعب يضيع كل مكاسبه وتضيع الثورة الاجتماعية؟

افرضوا ان احنا مشينا فى هذا وجا الرجعيين خدوا أغلبية وعملوا برلمان زى ما حيحصل بكره فى سوريا، بتضيع الثورة الاجتماعية؟

لا يمكن فإذا أردنا أن نحدد معنى الديمقراطية لابد أن نكون على بينة لمن نعمل، هل الديمقراطية للرجعيين ليستعيدوا حكم هذا البلد ويخضعوه للإقطاع ويخضعوه مرة أخرى لدكتاتورية رأس المال وسيطرة رأس المال تحت اسم الديمقراطية أو الديمقراطية الغربية؟

نحن فى ثورة على هذا النظام، نحن فى ثورة ضد الإقطاع وضد الرجعية وضد الاستغلال وضد النظام الطبقى اللى كان موجود فى بلدنا، ونريد أن نذيب الفوارق بين الطبقات يوم ما نذيب الفوارق بين الطبقات، ويوم الناس كلها ما تتساوى يبقى الوضع اختلف.

لكن إذا أقمنا أحزاب النهارده حنقيم أحزاب على أسس مصالح اجتماعية، ما هو الداعى لإقامة أحزاب؟
الداعى لإقامة أحزاب أن تقوم الأحزاب على أساس من المصالح الاجتماعية.

الطبقة الإقطاعية يبقى لها حزب أو الإقطاعية والرأسمالية يبقى لها حزب، والناس اللى بيشتغلوا وبيعملوا والطبقة العاملة يبقى لهم حزب.

ثم لا ننسى ان احنا مسرح الحرب الباردة، احنا مسرح الحرب الباردة للمعسكرين بيحاربوا...

مابيحاربوش فى روسيا ولا فى أمريكا، بيحاربوا هنا وبيحاربوا فى جنوب شرق آسيا وبيتحاربوا فى إفريقيا واحنا الميدان، تفتح الراديو بتشوف الدعايات اللى جايه من علينا...

احنا مسرح الحرب الباردة..
احنا مسرح الحرب لنكون ضمن مناطق النفوذ، هل نترك هذه الحرب الباردة لتنفذ فى بلدنا ولنكون مسرح واسع لها علشان نقول بس احنا عملنا الديمقراطية؟

أنا باقول لا ديمقراطية لأعداء الشعب اللى هم الرجعية المتعاونة مع الاستعمار أو أى حد متصل بدولة أجنبية بياخد تعليمات من دولة أجنبية...

وأنا فى هذا قد أخطئ فى حكمى على حد، لكن إذا أخطأت فى حكمى بعد كده أقدر أصحح، لكن قد يكون هذا الخطأ له مبرر ان أنا عايز أحمى هذا الشعب....


No comments:

Post a Comment